Goražde: Propada ratni most pod mostom (FOTO) - 16 April 2015 - Goražde
Main » 2015 » April » 16 » Goražde: Propada ratni most pod mostom (FOTO)
18:57
Goražde: Propada ratni most pod mostom (FOTO)

FOTO: gorazde.ucoz.org

Tvorci mosta koji je spasio hiljade života, planiraju ga sanirati vlastitim sredstvima iako su mahom penzioneri.

Goražde je, nažalost, jedan od onih gradova koji se ne može pohvaliti gradskim ili historijskim muzejom.

Međutim, ovaj grad ima i nešto što drugi nemaju i po čemu je jedinstven, a što bi trebalo predstavljati jedan vid historijske znamenitosti. Riječ je o "mostu ispod mosta" jednom od simbola goraždanskog ratnog otpora, a koji ni danas ne ostavlja ravnodušnim slučajne goste, putnike namjernike i brojne delegacije kojih je kroz ovaj grad prodefilovalo mnogo i koji su upravo na tom mjestu napravili fotografije za uspomenu.

"Most ispod mosta" napravljen je u najtežim danima za ovaj grad i njegove stanovnike, u vrijeme kada su se događale stvari koje su u normalnim okolnostima bile nezamislive.

Nastajala su djela , koja su u to vrijeme život značila, a među njima je sigurno i ovo Izgrađen je najteže, ratne 1994. godine, kako bi omogućio prelazak ljudi s jedne na drugu obalu rijeke Drine.

Upravo u proljeće te godine pokrenuta je najveća ofanziva srpskih snaga na ovu Rezolucijom UN-a zaštićenu zonu, a jedna od svakodnevnih meta bila su goraždanska dva mosta, čime je bio onemogućen normalan prelazak sa jedne na drugu obalu.

Ne zna se tačno koliko je ljudi poginulo prelazeći most, od snajpera, PAM-a ili granata. Mrtvi ili ranjeni ostajali bi na mostu po nekoliko sati jer im se od pucnjeva nije moglo prići.

Spašene hiljade života

A onda, zahvaljujući dosjetljivim Goraždanima, pronađeno je rješenje – sagraditi most ispod mosta koji je spasio hiljade života, jer je zahvaljujući svojoj željeznoj konstrukciji omogućio siguran prelazak sa jedne na drugu obalu jer građani su na taj način bili zaštićeni od snajpera i drugog naoružanja koje im je prijetilo sa okolnih brda.

Ideje rađanja ove jedinstvene građevine u svijetu, prisjeća se i jedan od "neimara" Adil Tabaković, nekadašnji načelnik inženjerije.

"Idejni tvorac mosta ispod mosta bio je rahmetli Selver Sijerčić 1994. godine koji je u to vrijeme bio načelnik saobraćajne službe dok je ideju tehnički razradio tadašnji načelnik građevinske službe Rifet Džambegović. Bilo je to izuzetno teško vrijeme za Goražde, kada su neprijateljske snage zauzele okolna brda i praktično došle na kapiju grada, na desnoj obali rijeke Drine. Gradski most im je bio kao na dlanu i svakodnevno su ga granatirali, držali pod snajperskom paljbom i ostalim tipovima nauružanja. U to vrijeme, most je bio jedina komunikacija dvije obale. Građani su prelazeći most svaki put bili izloženi riziku da izgube život a mnogi od njih su nažalost i nastradali", priča Tabaković i dodaje:

"Mi smo sjedili i razgovarali šta bi bilo najbolje uraditi da se zaštite građani, da se ranjenici prebace do bolnice na desnoj obali, kako održati svakodnevnu komunikaciju? Selver je došao na ideju da bi najbolje bilo sagraditi most ispod mosta, i prezentovao je to tadašnjem komandantu Hamidu Bahtu koji je ideju prihvatio“- kaže naš sagovornik.

Materijal za gradnju

Međutim, u teško ratno vrijeme bio je problem obezbijediti neophodan materijal za gradnju te je na kraju odlučeno da se iskoristi onaj sa zgrade koja se neposredno pred početak rata počela graditi, današnja "ministarka".

"Taj materijal se nalazio na desnoj obali rijeke Drine tako da smo ga počeli prenositi po noći ili u ranim jutarnjim satima, za vrijeme guste magle, u etapama. Radove su većinom izvodili pripadnici saobraćajne službe, odnosno oni koji su radili u radionici za održavanje. Bilo je pripadnika inženjerije i monteri koji su prije rata radili u Elektroprivredi i imali iskustva sa montiranjem dalekovodnih stubova", prisjeća se Tabaković.

Ističe da nije bilo nimalo lako, ali želja da se izgradnjom mosta spasi što više života bila je jača i od straha za vlastiti, kako od artiljerije tako i izuzetno velikog vodostaja Drine. No ponos kada je on završen bio je iznad svega, jer prelazak sa jedne na drugu obalu bio je omogućen u sigurnijim okolnostima, čak i po danu. Ipak, bilo je građana kojima je trebalo hrabrosti da se usude preći mostom ispod mosta, zbog straha od nabujale Drine. Prelazak mostom zahtjevao je oprez i zbog pregrada kako ne bi zaradili udarac u glavu.

"Na lukovima između kula postavljena su, na više mjesta, ojačanja mosta na kojima je zbog te građe pješak trebao da se malo sagne da bi prošao. Međutim često se dešavalo da većina prolaznika zaboravi na to pa su uspijevali da dobro udare glavom. Jedne prilike i sam komandant Bahto je zaboravio na ove prepreke, pa je i on razbio glavu. Nakon toga je naredio da se na ojačanja postavi stiropor, da bi bilo malo mekše“ – priča Tabaković kroz osmijeh, dodajući da se uvijek znalo kada neko "nastrada“ na takav način.

Glave 'mostaraca'

"Našu raju koja je hodala razbijene glave zvali smo „mostarcima“, po mostu, nije po Mostaru. Nakon izgradnje mosta, izuzev razbijenih glava, na sreću žrtava više nije bilo prilikom prelaska sa jedne na drugu obalu. Most je spasio mnoge živote, siguran sam i bio je od nemjerljivog značaja za sve stanovnike Goražda", zaključuje on.

Tabaković naglašava i da se u najteže ratno vrijeme most čuvao više nego danas, vjerovatno zbog značaja koji je imao.

"Sjećam se i 'nevolja' sa UNPROFOR-om. Nakon izgradnje mosta pao je snijeg a noseći šarafi koji su ga držali, ostali su da vire na gornjem, glavnom mostu koji su u to vrijeme održavale snage UNPROFOR-a. Prilikom čišćenja snijega iščupali su nam te šarafe, zbog čega se most iskrivio, pa smo po izuzetno teškom vremenu morali da ga popravljamo", dodaje on.

Kao i većinu građana Goražda koji znaju šta je most ispod mosta značio u ratno doba, i Adila boli činjenica da most koji je tada značio život, danas propada, iako se nalazi na turističkoj karti grada. Sredina mosta je prilično urušena, tako da ga je nemoguće preći.

Istina, ranijih godina bilo je rijetkih intervencija na njegovoj sanaciji, pa čak i ideja za muzej na otvorenom i drugih projekata, međutim simbol umijeća snalažljivosti i preživljavanja prepušten je zubu vremena i njegova sudbina ne obećava mnogo.

"Duša me boli i žao mi je što ovaj spomenik koji treba da se čuva, propada, dok u njemu žive ljudi kojima je život spasio. To je sramota za vlast. Smatram da se sa vrlo malo sredstava može sanirati. Most ispod mosta je ponos odbrane ovih prostora. Strancima je zanimljiv, posjećuju i gledaju, fotografišu i njegove slike su obišle svijet, a nama izgleda nije važan. Mi koji smo ga pravili u ratu dogovaramo se da ga vlastitim sredstvima saniramo, iako smo penzioneri. Kad se sjetim koliko smo sebe dali da ga napravimo u najtežim vremenima za Goražde , bude mi žao. Zaštitio je mnoge živote", zaključuje Tabaković. 

 

Al Jazeera

Category: Goražde | Views: 215 | Added by: gorazde




comments powered by Disqus